Projekt Pomiędzy/Inbetween

Galeria

GALERIA

AKTUALNOŚCI

Zawsze zaczyna się od spotkania. Rozmawiają trzy osoby, zderzają trzy formy wyrazu. Muzyka- obraz- słowo. W rzeczywistości jednak chodzi o to, co zdarza się pomiędzy.

 

Projekt POMIĘDZY / INBETWEEN

 

Katarzyna Gemborys - obraz- Warstwa wizualna, szklane obiekty biżuteryjne, scala relację między odrębnymi dziedzinami sztuki. Punktem wyjścia jest synestezja, wielozmysłowy odbiór.

Kinga Chudzikowska - muzyka- Wiolonczela jest instrumentem o brzmieniu najbardziej zbliżonym do ludzkiego głosu, stąd pomysł na duet idealny- wiolonczela (cello) i sopran (voice), Celloice.

Hanna Błachuta - słowo- Słowo zawsze jest początkiem. Niech się stanie. Od wspólnego bycia, rozmowy, do zrobimy.

 

Projekty Pomiędzy / Inbetween to wydarzenia zapraszające do odbioru wieloma zmysłami. Muzyka kameralna jest blisko odbiorcy, zdaje się przemawiać wprost do jego ucha. Z tej perspektywy przeżycie staje się osobistym. Czysta i doskonała forma szkła chwyta, odbija i rozprasza światło. Jest soczewką emocji. Ze względu na swą kruchość zdaje się idealną metaforą duszy.

 

Każde z wydarzeń zbudowane zostało wokół innej koncepcji. Przenikania i Baśnie to spotkania łagodne i kojące. Formy są miękkie, muzyka harmonijna. Światłocienie to muzyka baroku, kontrasty światła, nagłe zmiany. Fantasmagorie drapią i gryzą, kształty i dźwięki są ekspresyjne. W centrum każdego jednak stoi człowiek i jego uczucia.

 

Przenikania- na pograniczu snu i jawy- dwa światy, trzy głosy, wielość emocji. Od rozproszonych jak światło westchnień, po kontrastowe burzliwe emocje. Z rozpaczy w euforię. Ludzkie uczucia w muzyce.

 

Przenikania to wydarzenie o magicznym, onirycznym charakterze. Inspiracją była muzyka okresu romantyzmu, z długimi frazami Rachmaninova, głęboką emocjonalnością Czajkowskiego oraz pięknem bel canta. Romantyczna konwencja odrealnienia, przebywania w pół śnie realizuje się w utworach o wyjątkowo zmiennym charakterze.

 

Światłocienie - odgłosy emocji i duszy- radość, pragnienie, wzburzenie, rezygnacja.

W programie kompozycje barokowych mistrzów- Haendla, Purcella, Vivaldiego i Porpory.

Kameralna rozmowa dwóch instrumentów.

 

Światłocienie

Światło odbija się i zmienia natężenie, eksponuje różnice. Emocja pulsuje i zamiera.

Motywem przewodnim stał się barok i charakterystyczne dla niego kontrasty światła i cienia. Odległa w czasie, a zarazem bliska pod względem emocjonalności muzyka baroku posłużyła jako inspiracja do stworzenia szklanej biżuterii, ta natomiast stała się pretekstem do stworzenia cyklu fotografii. Cechą charakterystyczną jest ruch, kontrasty dynamiczne i artykulacyjne, a także w

Komplet szklanej biżuterii, choć noszony przez trzy osoby, tworzy całość, jak gdyby poszczególne części płynnie obrastały kolejne postacie. Chiaroscuro, barok i mycelium –to inspiracje dla stworzenia form w taki sposób, aby wszystkie elementy wydarzenia wywierały na odbiorcy wrażenie jednorodnego organizmu. W ten sposób ma on możliwość zaznania przestrzeni chiazmatycznej pomiędzy obiektem, słowem i dźwiękiem, co uniemożliwia jedną właściwą interpretację.

 

Fantasmagorie marzenia o (nie) rzeczywistości

 

Wszystko polega na tym, żeby wiedzieć, jak przystąpić do rzeczy: skoncentrować myśl na jednym jedynym punkcie, wyabstrahować się wystarczająco, aby sprowadzić halucynację i móc podstawić marzenie o rzeczywistości pod samą rzeczywistość. (J.K. Huysmans, Na wspak)

 

Inspiracją stały się teksty literackie okresu fin de sieclu oraz te nawiązujące do niego w późniejszym czasie. Przebywanie w rzeczywistości nieznośnej skłaniało do ucieczki w fantazję. Wizje rozmyte, wyraźne, straszne czy piękne miały wypełnić puste pojęcia filozoficzne, zastąpić melancholię łamiącą wolę. Potrzeba zapomnienia i wieczny niedosyt sprawiają, że wszystkie stany psychiczne pokazują się w niezwykłej intensywności, przesadzie, zmienionej formie i treści. Nawet miłość próbowano opisać językiem śmierci.

Muzyka tego okresu wywołuje niepokój, jest trudna w odbiorze. Melodie są ekspresyjne, przetwarzane w sposób nieoczywisty, czasem powracają w zwielokrotnionej fakturze. Utwory odowłują się do treści pozamuzycznych, choć ich nie ilustrują. W pieśniach na perwszy plan wysuwa się tekst.

W chwili oderwania się od realności stajemy się epicentrum własnych emocji i imaginacji. Trzy obiekty oparte na kształcie koła - nimbu- są autorską ilustracją takiego stanu ducha.

 

Baśnie charakteryzują się obecnością elementów fantastycznych, magicznych i nadprzyrodzonych, które nadają im niezwykły i tajemniczy charakter. Jednocześnie pokazują nam odwieczny konflikt dobra ze złem, niejednokrotnie podsuwając zaskakujące rozwiązania, czasem karząc wątpić w czarno-biały obraz świata. Występują w nich motywy podróży, magii, fantastyczni bohaterowie, tajemnicze miejsca.

 

Program Baśnie od początku powstawał z myślą stworzenia przestrzeni do odpoczynku i oderwania od rzeczywistości, bezpiecznej i spokojnej.

 

Baśnie dają nadzieję na lepszy świat, w którym dobro zawsze zwycięża nad złem.

 

Galeria

Formularz kontaktowy

Fundacja "Prosto do Ucha" I Wszelkie prawa zastrzeżone

 

Fundacja "Prosto do Ucha"

 

+48 693908879, +48 608386665

 

 prostodoucha@gmail.com

 

KRS 0001071875

NIP 8992978321

Regon 527051506

 

 

 

 

Polityka bezpieczeństwa danych

 

Wesprzyj nas

 

Nest Bank numer konta:

31 2530 0008 2041 1079 8361 0001

W tytule przelewu: Darowizna na cele statutowe

 

Imię
Nazwisko
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!